Skip to main content

HAKIKAT CINTA RASULULLAH

MENCINTAI Rasullullah SAW mestilah disertai dengan mengikuti sunnah baginda. - Gambar hiasan.


ALHAMDULILLAH saya rafakkan setinggi kesyukuran kepada Yang Maha Esa kerana dengan izin-Nya dapat memberi sumbangan artikel tafsir dalam ruangan di Mega, Utusan Malaysia ini. Artikel ini dan seterusnya masih lagi berkaitan dengan Rasulullah SAW. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan juga keluarganya. 

Antara syarat mengzahirkan cinta kepada Allah SWT hendaklah mengikut Nabi Muhammad SAW. Hal ini selaras dengan firman Allah SWT yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. (ali-Imran: 31) 

Ibnu Kathir dalam tafsirnya berkata: "Ayat pemutus bagi setiap orang yang mengaku mencintai Allah SWT tetapi tidak menempuhi jalan Muhammad SAW, bahawa dia ialah pembohong dalam pengakuan cintanya itu sehingga dia mengikuti syariat dan agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW dalam semua ucapan dan perbuatannya." 

Sayyid Qutub dalam kitabnya, Fi Zilal al-Quran berkata: "Cinta kepada Allah SWT bukannya dakwaan dengan lisan dan bukannya kerinduan hati semata-mata, malah mestilah disertai dengan mengikuti sunnah Rasulullah SAW, berjalan mengikut hidayatnya dan mengamalkan sistem hidupnya di dalam kehidupan. Keimanan juga bukan kalimah-kalimah yang diucapkan dan bukannya perasaan-perasaan yang berkobar-kobar dan bukan pula syiar-syiar yang diada-adakan, tetapi keimanan itu ialah ketaatan kepada Allah dan Rasul dan mengamalkan sistem hidup yang diatur oleh Allah SWT dan yang dibawa oleh Rasulullah SAW." 

Imam Ibnu Kathir dalam tafsirnya berkata mengenai ayat yang pertama: "Ayat yang mulia ini menghukumkan setiap orang yang mendakwa kasihkan Allah SWT, sedangkan dia tidak mengikuti sunnah Nabi Muhammad SAW, bahawa dia sebenarnya dusta sehingga dia mengikut syariat Muhammad dan agama Nabi-Nya dalam segala tutur kata dan amalan-amalannya, sebagaimana telah sabit di dalam sebuah hadis yang sahih daripada Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa yang megerjakan sesuatu amalan yang tidak disahkan oleh agama kami, maka amalan itu adalah ditolak. (riwayat Muslim) 

Mencintai Baginda Rasulullah SAW tiada khilaf di kalangan ulama, hukumnya adalah wajib, bahkan ia termasuk dalam kesempurnaan iman. 

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Tidak beriman seseorang kamu, sehingga aku lebih dicintainya daripada bapa, anak dan manusia kesemuanya. (riwayat al-Bukhari)

Diriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab bahawa beliau telah berkata kepada Rasulullah SAW: Engkau wahai Rasulullah SAW adalah lebih aku cintai daripada semua perkara melainkan diri aku sendiri." Maka Rasulullah SAW berkata: "Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah aku lebih dicintainya daripada dirinya sendiri." Umar berkata: "Demi Tuhan yang menurunkan al-Kitab engkau adalah lebih aku cintai daripada diri aku sendiri." Baginda berkata kepada Umar: "Sekarang engkau beriman wahai Umar! (riwayat al-Bukhari)

Diriwayatkan daripada Ali r.a telah berkata: "Rasulullah SAW adalah lebih kami cintai daripada harta, anak-anak, bapa-bapa, ibu-ibu dan daripada air nyaman di waktu dahaga." (riwayat Qadi Iyad di dalam Kitab al-Syifa’)

Semoga artikel yang kecil dan ringkas ini menjelaskan kepada kita hakikat cinta kepada Rasulullah SAW dan layak kita meraih syurga-Nya. Amin.

SUMBER: UTUSAN

Comments

Popular posts from this blog

BEKAM SIHIR

SEJARAH rawatan berbekam yang dimulakan sejak ribuan tahun dahulu sering dikaitkan sebagai kaedah terbaik untuk mengeluarkan darah kotor yang menjadi punca pelbagai penyakit. Hari ini, berbekam semakin popular kerana manfaatnya didakwa berkesan membantu mengurangkan bisa penyakit gout, migrain dan sakit belakang. Terbaru, kaedah rawatan Islam ini dikatakan berupaya menangani gangguan sihir. Menurut perawat bekam di Pusat Terapi Syifa, Ahmad Husin, 36, bekam sihir boleh dilakukan di semua titik yang dipanggil Thibbun Nabawi. Selain itu, bekam juga boleh dilakukan di titik sendi badan. "Fungsi berbekam jenis ini ialah untuk mengeluarkan endapan sihir atau darah kotor akibat gangguan jin yang bergerak melalui saluran darah manusia. "Untuk mengatasi gangguan sihir, bahagian yang wajib dibekam ialah kepala dan tengkuk. Bahagian tubuh yang lain dibekam mengikut keperluan, bergantung pada jenis sihir. "Berdasarkan pengalaman saya, pesakit yang menghidap sihir k

5 MANFAAT BEKAM DI KEPALA MENURUT HADIS RASULULLAH SAW

1. Menguatkan Hafalan Hadis Riwayat Ibnu Umar Ra “Berbekam pagi hari sebelum makan adalah yang terbaik,di dalamnya terdapat penyembuhan dan berkat, serta menambah kekuatan akal dan hafalan..”(At-Thibb,3478). Kata guruku, untuk kekuatan minda & hafalan, berbekamlah pada hari Isnin pagi selepas Israk, sebulan sekali atau 40 hari sekali. Selalu berbekam di kepala akan terhindar daripada penyakit strok. 2. Mencerdaskan Kecerdasan berhubung kait dengan ketenangan dalam belajar. Anak yang lemah dalam pelajaran biasanya terlalu aktif, hiperaktif atau terlalu malas. Penyakit anak ini hubungannya lebih banyak ke mental, kurangnya perihatin emak ayah, kerana was-was, penyakit yang dihembus syaitan. Maka bekam adalah salah satu cara menyelesaikan masalah tersebut. 3. Menajamkan Penglihatan Mata Jika melakukan Bekam Kepala, maka secara langsung akan mempengaruhi organ yang dekat dengan kepala, misalnya mata, telinga dan lain-lain. Manfaat menajamkan mata, jelas bagi pende

KRISIS PENYEMBUHAN (HEALING CRISIS) SELEPAS AMALKAN BEKAM SUNNAH...

- Soalan: Apakah yang dimaksudkan dengan krisis penyembuhan? Jawapan: Proses dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula sel-sel badan yang telah rosak akibat radikal bebas. Proses ini akan bermula menyingkirkan oksidan yang telah lama terkumpul di dalam badan sepanjang hidup. Semasa proses penyingkiran oksidan badan anda akan mengalami tanda atau simptom yang membuat anda rasa tidak selesa, dan ia dipanggil sebagai krisis penyembuhan. Dalam perubatan China, penyembuhan terbaik sentiasa didahului dengan krisis penyembuhan. - Soalan: Mengapakah krisis penyembuhan selalu terjadi selepas mengamalkan BEKAM SUNNAH? Jawapan: Selepas mengamalkan BEKAM SUNNAH, ia akan bertindak balas dengan oksigen di dalam badan. Dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan proses PEMBERSIHAN dan PENYINGKIRAN OKSIDAN dalam badan anda yang telah lama terkumpul. Proses ini terjadi untuk  menggantikan tisu yang lama dengan tisu yang baru.  Sebag