Skip to main content

PENGAMAL BEKAM IKUT SUNNAH RASULULLAH SAW

TRADISI bekam bermula sejak zaman Rasulullah s.a.w. dan ia merupakan salah satu warisan perubatan Islam yang paling unik. 

Bekam dalam istilah Melayu membawa maksud pelepasan angin dalam badan atau pelepasan darah kotor dari badan manakala dalam bahasa Arab ia dikenali sebagai Al-Hijamah iaitu kaedah pembersihan darah atau angin dengan mengeluarkan sisa toksik dalam badan melalui kulit secara sedutan. 

Ia menggunakan pelbagai alat seperti tanduk kerbau, gading gajah, batang buluh dan gelas. Bersesuaian dengan perubahan zaman, teknologi bekam menggunakan alat vakum moden yang bersih dan suci hama. 

Sejarah juga menunjukkan, kaedah bekam telah diamalkan lebih daripada 2,000 tahun lalu dengan menggunakan cawan bekam yang diperbuat daripada tembaga dan digunakan secara meluas sejak dahulu lagi. Begitu juga pada tamadun Rom, mereka menggunakan cawan tembaga reka bentuk zaman Rom dengan liang di bahagian bawah bertindak sebagai injap.

Malah tokoh perubatan tersohor dunia, Ibnu Sina (980-1037) turut mengamalkan bekam atau hijamah. 

Keistimewaan perubatan ini menular hingga ke beberapa negara seperti China, Palestin, Jerman dan negara-negara Eropah. 

Ibrahim Mokhsen, 60, yang menjalankan perniagaan rawatan bekam sejak 20 tahun lalu menyatakan, tanggungjawabnya adalah berdasarkan kepada sunah Rasulullah s.a.w. 

Daripada Anas bin Malik katanya, Baginda bersabda bermaksud: Bahawa tidak aku berlalu (berjalan) di malam Israk dengan malaikat melainkan mereka berkata, `Wahai Muhammad perintahkan ke atas umat engkau dengan berbekam.

Menurut Ibrahim, proses bekam akan berjalan dalam empat peringkat bermula dengan rawatan asas, memulihkan sakit, mengekalkan dan memelihara kesihatan.

Semasa rawatan asas, seluruh badan perlu dibekam contohnya di bahagian kepala, yang dilakukan secara berperingkat-peringkat dan tidak melebihi seminggu. Selepas itu, ia akan meliputi seluruh badan. 

"Tujuan utama untuk membuang keracunan dalam darah, memulihkan saraf-saraf dan organ-organ dalam badan. Di samping itu, ia juga penting untuk membetulkan sistem badan dan memudahkan pengaliran oksigen,'' ujar beliau yang mula mempelajari kaedah berbekam daripada bapa saudaranya seawal usia 12 tahun.

Selesai rawatan tersebut, Ibrahim akan menjalankan rawatan pemulihan secara berulang sehingga penyakit sembuh. Walaupun telah sembuh, mereka perlu mengulangi rawatan bagi mengekalkan kesihatan. Ini amat penting supaya pesakit berasa selesa dan segar. 

"Berbekam tidak sahaja pada yang berpenyakit tetapi mereka yang sihat juga boleh melakukannya, sekurang-kurangnya setiap enam bulan sekali. Sebaik-baiknya ia dilakukan pada bulan Rejab ataupun Syaaban bagi mendapat keberkatan dari Allah s.w.t.,'' katanya yang membuka klinik di Taman Melawati, Kuala Lumpur. 

Ibrahim turut dibantu isterinya, Jama'iyah Mohamad atau lebih dikenali sebagai Ummu, 50, dan anaknya, Mohd. Mujahid, 19 tahun.

Kebiasaannya, darah yang disedut keluar berwarna kehitam-hitaman dan kadang-kadang mempunyai lendir , lemak dan benda-benda keracunan yang lain. Pernah suatu ketika, cerita beliau, ada juga darah yang disedut keluar mempunyai lapisan putih seperti susu di bahagian atasnya yang berpunca daripada kesilapan mengamalkan ubat-ubatan yang tidak sepatutnya.

"Darah yang terdapat di dalam badan yang tidak berfungsi lagi untuk tubuh, akhirnya membawa keracunan dan mengakibatkan sistem tubuh lemah.

"Jika tidak dibuangkan, toksin tadi akan menyebabkan badan tidak boleh bertahan dan terjadilah penyakit seperti buah pinggang, kencing manis dan penyakit lain yang merbahaya,'' kata Ibrahim yang mengamalkan bacaan surah al-Fatihah dan selawat Nabi, acap kali merawat pesakit.

Sepanjang pengalaman, beliau pernah berhadapan dengan pesakit Aids yang boleh dikesan melalui naluri dan mindanya. Malah tekaannya tidak pernah salah, sebaliknya mereka akan mengaku.

Ketika berhadapan dengan situasi ini, Ibrahim sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan keadaan dirinya terkawal dan tidak dijangkiti. 

Selain diiringi bacaan doa dan ubat-ubatan, segala kelengkapan yang disediakan juga diasingkan daripada pesakit lain. Mereka ditempatkan dalam bilik khas. 

"Kita boleh kesan, penyakit seseorang berdasarkan rupa parasnya. Alhamdulillah, setelah rawatan dijalankan, dia mula menampakkan perubahan sedikit demi sedikit,'' ujarnya yang menjalankan rawatan pada setiap hari Selasa, Rabu dan Khamis.

Bagi yang telah mendapatkan rawatan bekam, mereka akan merasakan perbezaan dari segi kecergasan otak, sendi-sendi jadi ringan, wajah berseri dan tidak ditumbuhi jerawat, tubuh semakin bertenaga, bau badan wangi dan seluruh organ dalaman badan bertambah sihat.

Walaupun berbekam adalah sunah Rasulullah s.a.w. dan sesiapa yang melakukan pasti mendapat rahmat dari Allah s.w.t., beliau menasihati agar orang ramai tidak melakukannya di kaki-kaki lima kerana bimbang aspek kebersihannya.

"Sepatutnya, ia dilakukan dalam tempat tertutup dan bilik khas yang disediakan. Peralatan yang digunakan juga haruslah bersih dan selamat daripada sebarang jangkitan kuman yang boleh memudaratkan,'' tegas Ibrahim yang berpendapat kaedah rawatan bekam pada masa sekarang dan zaman Rasulullah s.a.w berbeza dari segi teknologi dan kelengkapan peralatannya. 

SUMBER: UTUSAN 

Comments

Popular posts from this blog

BEKAM SIHIR

SEJARAH rawatan berbekam yang dimulakan sejak ribuan tahun dahulu sering dikaitkan sebagai kaedah terbaik untuk mengeluarkan darah kotor yang menjadi punca pelbagai penyakit. Hari ini, berbekam semakin popular kerana manfaatnya didakwa berkesan membantu mengurangkan bisa penyakit gout, migrain dan sakit belakang. Terbaru, kaedah rawatan Islam ini dikatakan berupaya menangani gangguan sihir. Menurut perawat bekam di Pusat Terapi Syifa, Ahmad Husin, 36, bekam sihir boleh dilakukan di semua titik yang dipanggil Thibbun Nabawi. Selain itu, bekam juga boleh dilakukan di titik sendi badan. "Fungsi berbekam jenis ini ialah untuk mengeluarkan endapan sihir atau darah kotor akibat gangguan jin yang bergerak melalui saluran darah manusia. "Untuk mengatasi gangguan sihir, bahagian yang wajib dibekam ialah kepala dan tengkuk. Bahagian tubuh yang lain dibekam mengikut keperluan, bergantung pada jenis sihir. "Berdasarkan pengalaman saya, pesakit yang menghidap sihir k

5 MANFAAT BEKAM DI KEPALA MENURUT HADIS RASULULLAH SAW

1. Menguatkan Hafalan Hadis Riwayat Ibnu Umar Ra “Berbekam pagi hari sebelum makan adalah yang terbaik,di dalamnya terdapat penyembuhan dan berkat, serta menambah kekuatan akal dan hafalan..”(At-Thibb,3478). Kata guruku, untuk kekuatan minda & hafalan, berbekamlah pada hari Isnin pagi selepas Israk, sebulan sekali atau 40 hari sekali. Selalu berbekam di kepala akan terhindar daripada penyakit strok. 2. Mencerdaskan Kecerdasan berhubung kait dengan ketenangan dalam belajar. Anak yang lemah dalam pelajaran biasanya terlalu aktif, hiperaktif atau terlalu malas. Penyakit anak ini hubungannya lebih banyak ke mental, kurangnya perihatin emak ayah, kerana was-was, penyakit yang dihembus syaitan. Maka bekam adalah salah satu cara menyelesaikan masalah tersebut. 3. Menajamkan Penglihatan Mata Jika melakukan Bekam Kepala, maka secara langsung akan mempengaruhi organ yang dekat dengan kepala, misalnya mata, telinga dan lain-lain. Manfaat menajamkan mata, jelas bagi pende

KRISIS PENYEMBUHAN (HEALING CRISIS) SELEPAS AMALKAN BEKAM SUNNAH...

- Soalan: Apakah yang dimaksudkan dengan krisis penyembuhan? Jawapan: Proses dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula sel-sel badan yang telah rosak akibat radikal bebas. Proses ini akan bermula menyingkirkan oksidan yang telah lama terkumpul di dalam badan sepanjang hidup. Semasa proses penyingkiran oksidan badan anda akan mengalami tanda atau simptom yang membuat anda rasa tidak selesa, dan ia dipanggil sebagai krisis penyembuhan. Dalam perubatan China, penyembuhan terbaik sentiasa didahului dengan krisis penyembuhan. - Soalan: Mengapakah krisis penyembuhan selalu terjadi selepas mengamalkan BEKAM SUNNAH? Jawapan: Selepas mengamalkan BEKAM SUNNAH, ia akan bertindak balas dengan oksigen di dalam badan. Dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan proses PEMBERSIHAN dan PENYINGKIRAN OKSIDAN dalam badan anda yang telah lama terkumpul. Proses ini terjadi untuk  menggantikan tisu yang lama dengan tisu yang baru.  Sebag