Skip to main content

RASULULLAH BERBEKAM KAEDAH PERUBATAN DIHARUSKAN DALAM ISLAM

RASULULLAH s.a.w. bersabda: Sebaik-baik perubatan bagi kamu ialah berbekam. (Riwayat Ahmad) 

Proses meangeluarkan darah kotor melalui kaedah berbekam adalah diharuskan dalam Islam kerana ia bersifat satu sunah untuk mengubati penyakit. 

Menurut Pensyarah di Jabatan al-Quran dan al-Hadis, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Dr. Ishak Suliaman, amalan bekam telah lama diamalkan sejak zaman Rasulullah s.a.w. dan ia merupakan kaedah perubatan yang terbaik dalam Islam. 

Dalam analisis para ulama, Nabi berbekam di tengkuk berdasarkan kepada punca dan tempat penyakit dikesan. Malah terdapat sebuah hadis daripada Sahih Bukhari, Baginda bersabda: Berbekam di kepala, ujar beliau yang turut mempunyai pengalaman berbekam secara tradisional.

Berkongsi ceritanya, akui Ishak, pertama kali melakukan bekam secara tradisional di kampungnya di utara tanah air, semasa proses menarik darah menggunakan alat tersebut, beliau dapat merasakan kepalanya dalam keadaan tegang dan kesan yang dirasakan selepas itu, amat baik. Malah ia tidak menyakitkan, walaupun proses berbekam melibatkan sedikit torehan kecil dan hisapan darah kotor keluar daripada badan. 


Diriwayatkan daripada Aasim bin Umar Ibnu Qatadah katanya, Sesungguhnya Jabir bin Abdullah menjenguk Al-Muqanna' yang sedang sakit kepala, kemudian berkata: Aku tidak pulang sebelum engkau mahu berbekam, kerana aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya di samping berbekam itu ada pengubatnya. 

Tradisi perubatan itu diterima dalam beberapa tamadun dan ia amat popular di kalangan masyarakat Cina. Di China misalnya, mereka menggunakan alatan seperti buluh. Ini menunjukkan, bekam adalah satu kaedah perubatan yang bersifat global dan tidak terhad di kalangan umat Islam. 

Bagaimanapun, wujud persoalan sama ada berbekam dibenarkan semasa menjalani ibadah puasa. Beliau menjelaskan, apabila seseorang itu berbekam di bulan Ramadan ataupun puasa sunat adalah diharuskan kerana Rasulullah s.a.w. pernah berbekam ketika baginda sedang berpuasa. 

Terdapat hadis yang diriwayatkan Ibnu `Abbas, beliau berkata, ``Nabi Muhammad s.a.w. pernah berbekam padahal baginda sedang berpuasa.'' (Riwayat Bukhari) 

Sebenarnya, perbuatan ini tidak menjadi kesalahan kalau mereka berbekam di bulan puasa. Puasa juga tidak perlu diganti kerana bekam diharuskan,'' ujar beliau merungkai persoalan tersebut. 

Mengikut Imam As-Syafie dan jumhur ulama berpendapat, berbekam adalah harus bagi seseorang yang sedang berihram dan tidak dikenakan fidyah, selagi dia tidak memotong rambutnya. Sebagaimana dalam hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Buhainah, Nabi Muhammad s.a.w. berbekam di bahagian tengah kepala ketika Baginda berada di sebuah tempat menuju ke Kota Mekah, Baginda dalam keadaan berihram. 

 Ishak turut menerangkan bahawa adalah diharuskan bagi seseorang itu menjadikan bekam sebagai satu kerjaya dan mengambil hasil daripadanya kerana ia merupakan satu tanggungjawab yang memanfaatkan orang ramai. 

Hadis Anas bin Malik, beliau berkata; Rasulullah s.a.w. pernah berbekam dan yang membekam baginda adalah Abu Taibah. Baginda memerintahkan agar Abu Taibah diberi dua gantang makanan dan memberitahu kepada keluarganya, bahawa mereka membebaskan pajaknya. Kemudian baginda bersabda: Sebaik-baik perbuatan yang kamu guna untuk berubat adalah berbekam atau berbekam adalah ubat yang paling baik bagimu.

Ini adalah satu pekerjaan yang mengikut ilmu perubatan kerana ia mempunyai prosedur dan tatacara yang harus dipatuhi. Pengamalnya harus bertanggungjawab dan profesional terhadap pekerjaannya. Tambahan pula, banyak pusat rawatan bekam di buka seluruh negara,'' katanya yang sependapat bahawa kaedah bekam adalah perubatan terbaik bagi umat manusia.

Berdasarkan kepada amalan perubatan Islam, Rasulullah s.a.w. menyarankan tiga kaedah mengubati penyakit seperti yang terkandung dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim, Baginda bersabda: Kiranya ada suatu perubahan yang lebih baik dari kamu, maka itulah dengan menggunakan pisau pembekam atau minuman daripada madu atau catukan (pagutan) dengan api dan aku sendiri tidak suka membakar dengan besi panas. 

 Sabda baginda lagi yang maksudnya: Kesembuhan itu terdapat pada tiga cara: minum madu, pisau pembekam dan alat pengangus dan aku melarang umatku membakar dengan besi panas. (Riwayat Bukhari) 

Bagaimanapun, beliau menasihati orang ramai agar memilih pusat rawatan bekam yang bersih dan selamat sama ada dari segi penggunaan alatan dan pengurusannya.

Comments

Popular posts from this blog

BEKAM SIHIR

SEJARAH rawatan berbekam yang dimulakan sejak ribuan tahun dahulu sering dikaitkan sebagai kaedah terbaik untuk mengeluarkan darah kotor yang menjadi punca pelbagai penyakit. Hari ini, berbekam semakin popular kerana manfaatnya didakwa berkesan membantu mengurangkan bisa penyakit gout, migrain dan sakit belakang. Terbaru, kaedah rawatan Islam ini dikatakan berupaya menangani gangguan sihir. Menurut perawat bekam di Pusat Terapi Syifa, Ahmad Husin, 36, bekam sihir boleh dilakukan di semua titik yang dipanggil Thibbun Nabawi. Selain itu, bekam juga boleh dilakukan di titik sendi badan. "Fungsi berbekam jenis ini ialah untuk mengeluarkan endapan sihir atau darah kotor akibat gangguan jin yang bergerak melalui saluran darah manusia. "Untuk mengatasi gangguan sihir, bahagian yang wajib dibekam ialah kepala dan tengkuk. Bahagian tubuh yang lain dibekam mengikut keperluan, bergantung pada jenis sihir. "Berdasarkan pengalaman saya, pesakit yang menghidap sihir k

5 MANFAAT BEKAM DI KEPALA MENURUT HADIS RASULULLAH SAW

1. Menguatkan Hafalan Hadis Riwayat Ibnu Umar Ra “Berbekam pagi hari sebelum makan adalah yang terbaik,di dalamnya terdapat penyembuhan dan berkat, serta menambah kekuatan akal dan hafalan..”(At-Thibb,3478). Kata guruku, untuk kekuatan minda & hafalan, berbekamlah pada hari Isnin pagi selepas Israk, sebulan sekali atau 40 hari sekali. Selalu berbekam di kepala akan terhindar daripada penyakit strok. 2. Mencerdaskan Kecerdasan berhubung kait dengan ketenangan dalam belajar. Anak yang lemah dalam pelajaran biasanya terlalu aktif, hiperaktif atau terlalu malas. Penyakit anak ini hubungannya lebih banyak ke mental, kurangnya perihatin emak ayah, kerana was-was, penyakit yang dihembus syaitan. Maka bekam adalah salah satu cara menyelesaikan masalah tersebut. 3. Menajamkan Penglihatan Mata Jika melakukan Bekam Kepala, maka secara langsung akan mempengaruhi organ yang dekat dengan kepala, misalnya mata, telinga dan lain-lain. Manfaat menajamkan mata, jelas bagi pende

KRISIS PENYEMBUHAN (HEALING CRISIS) SELEPAS AMALKAN BEKAM SUNNAH...

- Soalan: Apakah yang dimaksudkan dengan krisis penyembuhan? Jawapan: Proses dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula sel-sel badan yang telah rosak akibat radikal bebas. Proses ini akan bermula menyingkirkan oksidan yang telah lama terkumpul di dalam badan sepanjang hidup. Semasa proses penyingkiran oksidan badan anda akan mengalami tanda atau simptom yang membuat anda rasa tidak selesa, dan ia dipanggil sebagai krisis penyembuhan. Dalam perubatan China, penyembuhan terbaik sentiasa didahului dengan krisis penyembuhan. - Soalan: Mengapakah krisis penyembuhan selalu terjadi selepas mengamalkan BEKAM SUNNAH? Jawapan: Selepas mengamalkan BEKAM SUNNAH, ia akan bertindak balas dengan oksigen di dalam badan. Dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan proses PEMBERSIHAN dan PENYINGKIRAN OKSIDAN dalam badan anda yang telah lama terkumpul. Proses ini terjadi untuk  menggantikan tisu yang lama dengan tisu yang baru.  Sebag