Soalan
TERDAPAT fahaman yang cuba menolak hadis sebagai suatu
asas penting dalam Islam. Ini kerana hadis adalah rekaan para ulama
silam sahaja. Ini terbukti dengan penulisan hadis yang bermula sekitar
200 tahun selepas kewafatan Nabi SAW. Adakah fahaman ini boleh diikuti?
Jawapan
Menolak hadis Nabi SAW merupakan satu fahaman yang bertentangan
dengan manhaj ahli sunnah wa al-jamaah. Ini kerana hadis adalah sumber
kedua selepas al-Quran.
Banyak nas al-Quran menjelaskan tentang al-Rasul dan kepentingan
mengikutinya. Contohnya firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang
beriman! Taatilah Allah dan taatilah al-Rasul... (al-Nisa: 59)
Dalam ayat ini, ketaatan yang dituntut adalah ketaatan kepada Allah
SWT dan ketaatan kepada al-Rasul. Bagaimana ketaatan kepada Allah SWT?
Ketaatan kepada Allah SWT adalah dengan taat kepada perintah Allah yang
terdapat dalam kitab Allah iaitu al-Quran.
Ketaatan kepada Allah SWT bukanlah bermaksud bahawa Allah SWT menjelma di hadapan seseorang lalu berfirman sebagaimana kalam Allah dengan Nabi Musa a.s.
Begitu juga ketaatan kepada al-Rasul. Ia bukan bermaksud bahawa Nabi
Muhammad SAW datang menjelma di hadapan kita atau baginda SAW menjelma
di dalam mimpi.
Sebaliknya, ketaatan kepada al-Rasul adalah dengan mematuhi perintah Nabi SAW yang terkandung di dalam hadis.
Fahaman yang menolak hadis Nabi mendakwa bahawa mereka hanya ingin
mentaati al-Quran. Namun adakah di sana suatu ayat al-Quran yang
menyuruh kita taat kepada al-Quran?
Sidang pembaca boleh menyemak setiap helaian al-Quran. Tiada suatu
ayat pun dalam al-Quran di mana dinyatakan bahawa taatilah al-Quran.
Sebaliknya ketaatan adalah kepada Allah SWT.
Dalam nas al-Quran yang lain dinyatakan pula: Jika kamu semua cintakan Allah maka ikutilah saya (Nabi SAW). (Ali Imran: 31)
Persoalannya, bagaimana kita hendak mengikut Nabi SAW? Adakah dengan
mengikut al-Quran sahaja maka ia sudah memadai? Jika hanya perlu
mematuhi al-Quran, maka tidaklah kita memerlukan ayat ini di dalam
al-Quran. Maka sepatutnya ayat ini berbunyi:
"Jika kamu semua cintakan
Allah maka taatilah al-Quran."
Dalam nas al-Quran yang lain, al-Quran menyatakan ketidakimanan
terhadap sesiapa yang tidak menerima keputusan Nabi Muhammad SAW. Firman
Allah SWT: Maka mereka tidak beriman hinggalah mereka melantik kamu
wahai Nabi dalam perkara yang khilaf antara mereka. (al-Nisa: 65)
Dalam nas al-Quran yang lain dinyatakan lagi: Sesungguhnya bagi kamu
semua pada diri al-Rasul ada ikutan yang baik. (al-Ahzab: 21)
Nas al-Quran menjelaskan bahawa Nabi Muhammad SAW adalah ikutan,
contoh dan teladan bagi kita. Maka apa yang diucapkan dan dibuat oleh
baginda SAW sebagaimana yang kita ketahui dalam riwayat hadis adalah
contoh ikutan bagi kita. Maka nas-nas al-Quran menerangkan dengan jelas
kewajipan mengikuti apa yang diajarkan oleh Nabi SAW.
Perlaksanaan ibadat
Para pembaca yang dihormati, cuba kita teliti perlaksanaan ibadat
kita tanpa merujuk kepada hadis. Kita terus mengambil apa sahaja yang
ada dalam al-Quran. Solat contohnya. Berapa waktu perlu kita bersolat
setiap hari? Ada dinyatakan lima waktu atau lebih atau kurang?
Adakah dalam al-Quran dinyatakan nama solat Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak? Bagaimana pula tatacara perlaksanaan solat?
Kalau dirujuk di dalam al-Quran, dinyatakan beberapa perkara
berkaitan solat iaitu dirikan solat, buatlah solat kerana Allah, bacalah
apa yang mudah daripada al-Quran, rukuk, sujud, khusyuk dan qunut.
Persoalannya, apa yang perlu dibaca ketika rukuk dan sujud, berapa
kali sujud, berapa rakaat solat, bagaimana tahiyyat, iktidal perlu atau
tidak dan sebagainya.
Kita ambillah contoh ibadat puasa. Di dalam al-Quran dinyatakan
tentang kewajipan berpuasa, beberapa hari, bulan Ramadan, disempurnakan
puasa hingga malam, keharusan makan hingga nampak benang putih daripada
benang hitam dari fajar, iktikaf dan beberapa lagi hukum. Namun tidak
ditemui pula tentang solat terawih, tadarus al-Quran, keperluan
memelihara pandangan mata dan sebagainya.
Justeru, ibadat khusus yang hanya berdasarkan al-Quran tanpa hadis adalah ibadat yang tidak sempurna.
Penulisan hadis
Pertikaian timbul kerana penulisan hadis yang dikatakan agak lewat.
Tidak dinafikan bahawa penulisan hadis bermula sekitar 200 tahun selepas
kewafatan Nabi SAW. Namun penulisan hadis juga berlaku pada zaman Nabi
Muhammad SAW. Bukti sejarah Nabi SAW menjelaskan bahawa beberapa sahabat
r.hm sudah pun menulis hadis. Namun kebanyakan para sahabat telah
menghafaz hadis-hadis baginda SAW.
Para sahabat r.hm juga menceritakan apa yang mereka lihat daripada
baginda SAW. Penulisan hadis bukan sahaja berlaku pada zaman Imam
al-Bukhari namun lebih awal lagi pada zaman Imam Malik yang lahir
sekitar tahun 80 selepas hijrah Nabi.
Jika hadis ditolak kerana penulisannya tidak bermula pada zaman Nabi
SAW, satu masa nanti akan wujud pula fahaman yang menolak al-Quran
kerana hujah yang sama.
Tidak mustahil akan wujud pula dakwaan mengatakan bahawa al-Quran
hari ini sudah tidak betul kerana al-Quran tidak ditulis dengan sempurna
pada zaman Nabi SAW. Sebaliknya al-Quran hanya ditulis di atas pelepah
tamar, kulit haiwan dan sebagainya. Mana mungkin al-Quran yang tebalnya
600 halaman ditulis dengan sempurna hanya di atas pelepah tamar dan
kulit haiwan. Al-Quran pada zaman Nabi SAW pula tidak mempunyai baris
fathah, kasrah dan sebagainya. Huruf al-Quran pula tidak bertitik
seperti huruf nun, ba, ta dan sebagainya. Maka al-Quran juga wajib
ditolak.
Fahaman menolak hadis akan membawa kepada penolakan al-Quran.
Akhirnya hadis dan al-Quran ditolak bersama. Lalu bagaimana kita umat
Islam ketika itu?
Comments
Post a Comment