Dari Anas r.a. yang berkata :.
كَانَ رَسُولُ اللهِ يَحْتَجِمُ فِي الْأَخْدَعَيْنِ وَالْكَاهِلِ
Maksudnya : “Rasulullah s.a.w. pernah berbekam pada ‘akhda’ain dan bahu baginda.” [Sahih al-Jami' : 4927]
Juga diriwayatkan dari Anas bahawa Rasulullah s.a.w.:.
احْتَجَمَ وَهُوَ مُحْرِمٌ فِي رَأْسِهِ لِصُدَاعٍ كَانَ بِهِ وَفِي رِوَايَةٍ مِنْ وَجَعٍ كَانَ بِهِ وَفِي لَفْظٍ : مِنْ شَقِيقَةٍ كَانَتْ بِهِ
Maksudnya : “Baginda berbekam di kepala ketika baginda melaksanakan ihram kerana berasa pening. Dalam riwayat lain kerana sakit yang dirasakan baginda. Dalam tulisan yang lain kerana sakit kepala yang dirasakan baginda.” [HR Bukhari, Jilid 1, hadis no. 5700, At-Thibb].
Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Anas r.a. bahawa Nabi s.a.w. pernah berbekam tiga kali pada akhda’ain dan bahu. Sanadnya sahih menurut syarat Bukhari.
Semua hadis di atas menegaskan bahawa Rasulullah s.a.w. berbekam pada titik-titik tertentu, dan yang paling masyhur ialah pada akhda’ain dan tengkuk. Akhda’ain ialah 2 urat di samping leher. Berbekam pada akhda’ain ini bermanfaat untuk mengatasi sakit di bahagian kepala dan wajah.
Dari Salma, pelayan Rasulullah s.a.w. yang berkata, “Tidak ada seorang pun yang mengadu sakit kepala kepada Rasulullah s.a.w, kecuali baginda bersabda : Berbekamlah.” Tidak ada pula yang mengadu sakit kaki (jari) kecuali baginda bersabda : Gilaplah keduanya dengan inai.” [Abu Daud, Kitab at-Thibb].
Dalam Sahih Ibnu Hibban, At-Thibb, Jilid XIII hal 442, hadis ke 6078, diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Abu Hind pernah membekam Rasulullah s.a.w. pada yafukh. Maka Nabi s.a.w. bersabda :”Wahai segenap kaum Ansar, nikahkanlah Abu Hind dan nikahkanlah anak kamu dengannya.” Lantas baginda bersabda lagi : “Bila pada pengubatan kamu ada yang terbaik, maka itulah bekam.”
كَانَ رَسُولُ اللهِ يَحْتَجِمُ فِي الْأَخْدَعَيْنِ وَالْكَاهِلِ
Maksudnya : “Rasulullah s.a.w. pernah berbekam pada ‘akhda’ain dan bahu baginda.” [Sahih al-Jami' : 4927]
Juga diriwayatkan dari Anas bahawa Rasulullah s.a.w.:.
احْتَجَمَ وَهُوَ مُحْرِمٌ فِي رَأْسِهِ لِصُدَاعٍ كَانَ بِهِ وَفِي رِوَايَةٍ مِنْ وَجَعٍ كَانَ بِهِ وَفِي لَفْظٍ : مِنْ شَقِيقَةٍ كَانَتْ بِهِ
Maksudnya : “Baginda berbekam di kepala ketika baginda melaksanakan ihram kerana berasa pening. Dalam riwayat lain kerana sakit yang dirasakan baginda. Dalam tulisan yang lain kerana sakit kepala yang dirasakan baginda.” [HR Bukhari, Jilid 1, hadis no. 5700, At-Thibb].
Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Anas r.a. bahawa Nabi s.a.w. pernah berbekam tiga kali pada akhda’ain dan bahu. Sanadnya sahih menurut syarat Bukhari.
Semua hadis di atas menegaskan bahawa Rasulullah s.a.w. berbekam pada titik-titik tertentu, dan yang paling masyhur ialah pada akhda’ain dan tengkuk. Akhda’ain ialah 2 urat di samping leher. Berbekam pada akhda’ain ini bermanfaat untuk mengatasi sakit di bahagian kepala dan wajah.
Dari Salma, pelayan Rasulullah s.a.w. yang berkata, “Tidak ada seorang pun yang mengadu sakit kepala kepada Rasulullah s.a.w, kecuali baginda bersabda : Berbekamlah.” Tidak ada pula yang mengadu sakit kaki (jari) kecuali baginda bersabda : Gilaplah keduanya dengan inai.” [Abu Daud, Kitab at-Thibb].
Dalam Sahih Ibnu Hibban, At-Thibb, Jilid XIII hal 442, hadis ke 6078, diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Abu Hind pernah membekam Rasulullah s.a.w. pada yafukh. Maka Nabi s.a.w. bersabda :”Wahai segenap kaum Ansar, nikahkanlah Abu Hind dan nikahkanlah anak kamu dengannya.” Lantas baginda bersabda lagi : “Bila pada pengubatan kamu ada yang terbaik, maka itulah bekam.”
Comments
Post a Comment